Grzybobranie

Dzieci z naszego przedszkola wybrały się do lasu na grzyby. Z koszykami w rączkach i uśmiechem na twarzach Elfy poznawały las. Przecież Elfy muszą znać las lepiej niż inni. Pogoda była idealna do poszukiwań leśnych skarbów. Wyjście do lasu poprzedzone było zajęciami w przedszkolu podczas których przedszkolaki uczyły się o grzybach jadalnych i trujących. Niekwestionowanymi mistrzyniami grzybobrania zostały  Martynka i Kinga, które znalazły najwięcej grzybów. Pełne koszyki grzybów, pełne kieszenie szyszek i żołędzi oraz garście pełne kolorowych liści, oto owoc naszej wycieczki do lasu.

Grzybobranie

Światowy dzień ptaków

Podczas całego roku szkolnego  zwracamy uwagę dzieci na otaczającą nas rzeczywistość, nie zapominamy o ptakach. Obserwujemy je podczas spacerów, wyglądając przez okna naszego przedszkola, często pomagamy im przetrwać zimę dokarmiając w okresie najsroższych mrozów. Dlatego nie mogliśmy również zapomnieć o tak ważnej dacie jak 1 październik. 1 października obchodzony jest Światowy Dzień Ptaków.   Panie  postarały się w ciekawy sposób przekazać dzieciom wiedzę przyrodniczą kształtującą wrażliwość przedszkolaków na piękno otaczającego nas świata w szczególności piękno ptaków. Celem  działań było zwrócenie uwagi naszych podopiecznych na ochronę skrzydlatych przyjaciół, ukazanie grożących im niebezpieczeństw oraz zachęcanie do pomocy w ochronie ich naturalnego środowiska. Uświadamiały dzieci, że dopóki ptaki będą miały gdzie mieszkać to i ludzie będą mieli czystą wodę, powietrze i ziemię zdolną wydawać plony. Należy więc szanować otaczającą nas przyrodę, nie zatruwać jej, oszczędzać energię, segregować odpady.

Niewątpliwą atrakcją była wizyta skrzydlatego gościa w naszym przedszkolu. Płomykówka biała – to z tym ptakiem przybył nasz gość. Dzieci poznały zwyczaje tej sowy , środowisko w jakim żyje . Wiele osób marzy o lataniu, świat z góry wygląda pięknie. Ptaki to szczęściarze, są ładne, fruwają gdzie chcą, mają świetny wzrok i choć miewają rożne przyzwyczajenia, ich trele zawsze cieszą nasze ucho. Są obecne na całej kuli ziemskiej od tropików po Antarktydę, jedzą prawie wszystko - owady, niewielkie jaszczurki, ryby, padlinę, ziarna. Stanowią naturalne bogactwo przyrody. Nic więc dziwnego ,że dzieci z ochotą i wielkim zaangażowaniem uczestniczyły we wszystkich zajęciach poświęconych ptakom.

Znalezione obrazy dla zapytania ptasie zaloty

Światowy dzień uśmiechu

Darząc uśmiechem uszczęśliwiasz serce. Uśmiech bogaci obdarzonego nie zubożając dającego.

Wincenty Faber

2 października obchodziliśmy w naszym przedszkolu Światowy Dzień Uśmiechu. Na pomysł świętowania tego dnia wpadł artysta Harvey Ball, który w 1963 roku stworzył „smiley’a” – słynny znaczek uśmiechniętej buźki na żółtym tle. Z czasem Ball był coraz bardziej zaniepokojony komercjalizacją żółtego znaczka i tym, że ludzie zapomnieli o jego oryginalnym przesłaniu. W ten sposób wpadł na pomysł zorganizowania Światowego Dnia Uśmiechu – dnia, w którym wszyscy powinni dużo się uśmiechać i poświęcić większą uwagę dobrym uczynkom. I właśnie takim dniem w naszym Przedszkolu był 2 października. W tym dniu zakazane były smutne minki , dobry humor  uśmiech na twarzy to było motto tego dnia.

Znalezione obrazy dla zapytania smiley’a”

Światowy dzień muzyki

1 października przypada Światowy Dzień Muzyki. Tego dnia dzieci  z grupy Elfy  wzięły udział w wielu muzycznych zabawach. Dzieci tańczyły  i odgadywały muzyczne zagadki (rozpoznawały instrumenty po ich brzmieniu i odgadywały znane piosenki po krótkich fragmentach). Dużą atrakcją była możliwość wypróbowania gry na akordeonie. Dzień minął z muzyką w roli głównej. Dzieci chętnie uczestniczyły we wspólnej zabawie, słuchały muzyki poważnej oraz tworzyły własne instrumenty.

Znalezione obrazy dla zapytania wesołe nutki Światowy dzień muzykiZnalezione obrazy dla zapytania wesołe nutki

NOWY SEZON PŁYWANIA ROZPOCZĘTY

We wtorek rozpoczęliśmy już 3 rok nauki pływania naszych przedszkolaków. W tym roku szkolnym dzieci będą brały udział w lekcjach nauki pływania co tydzień. Do 5 i 6-latków dołączyły również dzieci czteroletnie. Pływać warto uczyć dzieci w każdym wieku, a im młodsze dziecko to nauka przychodzi łatwiej, bez wysiłku w formie zabawy.

Nauka pływania jest najbardziej popularną formą zajęć ruchowych, a wprowadzenie jej w tym wieku w nauczaniu przedszkolnym jest wskazane ze względu na kilka czynników:

  • aspekt zdrowotny, wszechstronne, korekcyjne oddziaływania na organizm dziecka;
  • nauka podstawowych umiejętności pływackich, rozwój koordynacji, rozwój psychoruchowy i emocjonalny;
  • korekcja wad postawy oraz hartowanie organizmu;

Ruch jest bardzo ważnym jak nie najważniejszym czynnikiem w rozwoju przedszkolaka. Warto, więc uczynić wszystko, aby zapewnić swojemu dziecku, jak najwięcej możliwości rozwoju sprawności ruchowych. W tym okresie dziecko jest żywe pełne energii, ciągle skacze, gania, wariuje, jest w złotym wieku motoryczności. Najgorszym wyjściem z tej sytuacji jest próba uspokojenia dziecka poprzez włączanie mu bajki lub gry komputerowej. Na tym etapie rozwoju, to nie bajka, ale ruch jest niezwykle ważnym czynnikiem w tworzeniu inteligencji dziecka.

Pamiętaj: Zawsze myśl o bezpieczeństwie dziecka i nigdy nie pozostawiaj go bez opieki nawet w wannie. Kilkulatka, któremu wydaje się, że potrafi już pływać, trzeba szczególnie pilnować: nigdy nie wiadomo, kiedy postanowi sprawdzić swoje umiejętności na głębokiej wodzie bez Ciebie!

Jako przestroga informujemy:
Utonięcie dzieci w wieku poniżej 6 lat jest prawdziwą "epidemią" w USA. W stanach Florida, Arizona, California i Texas, utonięcia są na pierwszym miejscu wypadków śmiertelnych dla tej grupy wiekowej - na tle całego kraju ustępują tylko wypadkom drogowym.

Pamiętaj: przez systematyczny udział w zajęciach i przejścia przez wszystkie etapy nauki i doskonalenia pływania zyskujemy życie dziecka, które jest zawsze zagrożone podczas bliskości z wodą

Święto Drzewa

Święto Drzewa to okazja do wyjątkowych zajęć w przedszkolu o profilu ekologicznym.

Tego dnia dzieci z grupy Skrzaty zamieniły się w prawdziwych odkrywców przyrody. Przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do lasu, gdzie wykonały kilka zadań badawczych takich jak : oglądanie koron drzew przy pomocy lusterka, rozmowa z drzewem przez rurkę od papieru toaletowego, obserwacje natury przez lornetkę. Wielką radość sprawiło dzieciom przytulanie się do drzewa. Po wycieczce dzieci przygotowały prace plastyczne pt. „ Moje drzewo”.

Również dzieci z grupy Elfy pracą zespołową wykonały „ Wesołe drzewko”. Starszaki poznały znaczenie drzew dla człowieka przy pomocy zabawy „ Po nitce do kłębka”. Wiele radości dały przedszkolakom zabawy ruchowe przy muzyce „ Jestem drzewem” i „ Wesoły taniec”. Elfy musiały zmierzyć się z testem „ Przyjaciel drzew” oraz licznymi zagadkami. Na koniec dzieci zasadziły drzewko w ogrodzie przedszkolnym.

Święto Drzewa

Zippy's Friends

Przyjaciele Zippiego

Miło nam poinformować  iż przedszkole nasze przystąpiło do programu PRZYJACIELE ZIPPIEGO. Jedna z Pań odbyła szkolenie dla realizatorów tego programu i zdobyła uprawnienia do wdrążenia tego programu w naszym przedszkolu.  Właścicielem programu jest angielska fundacja „Partnership For Children”.

Program „Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Program został zbudowany na założeniu, że małe dzieci można nauczyć radzenia sobie z problemami i trudnościami, dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości i w życiu dorosłym, korzystając z tych umiejętności.

Wiek 5-7 lat, to okres rozwojowy, któremu towarzyszy wiele zmian, ogromne tempo uczenia się i nabywania nowych kompetencji. Jest to również etap przekraczania progu szkolnego. Program „Przyjaciele Zippiego” uczy dzieci, jak radzić sobie ze zmianami i wyzwaniami, jak rozwiązywać konflikty i dobrze funkcjonować w grupie. Jest to jedyny program, w którym z małymi dziećmi rozmawia się na temat śmierci i uczuć, jakie towarzyszą nam w sytuacji utraty kogoś bliskiego.

Realizując zajęcia, nie mówimy dzieciom, co mają robić, ani: "To rozwiązanie jest dobre a tamto złe". Natomiast zachęcamy dzieci do analizowania sytuacji życiowych i zastanawiania się nad możliwościami postępowania w tych sytuacjach.

Program pokazuje także, jak ważna jest rozmowa z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych, kiedy oni przeżywają trudne chwile.

Od 2005 roku w zajęciach programu „Przyjaciele Zippiego” uczestniczyło prawie 130 tysięcy dzieci w tysiącach szkół i przedszkoli w całej Polsce. W wielu placówkach, przeszkoleni wcześniej nauczyciele, doceniając wartość programu i widząc jego efekty, realizują zajęcia z kolejnymi grupami dzieci.

Liczby nie oddają oczywiście tego entuzjazmu i radości, jakie stają się udziałem dzieci i nauczycieli spotykających się z patyczakiem Zippim i jego przyjaciółmi. W trakcie zajęć pojawia się wiele okazji do zabawy, ćwiczeń i rozmów o sprawach ważnych na tym etapie życia, o przyjaźni, o zmianach jakie zachodzą w nas i wokół nas, o sukcesach i porażkach oraz sposobach radzenia sobie z trudnościami. Dzieci dowiadują się, że potrafią znaleźć rozwiązanie, że warto i można prosić o pomoc, a także uczą się okazywać pomoc innym. Program jest również bardzo dobrze oceniany przez rodziców, którzy mają okazję zaobserwować przemiany swojego dziecka, ale też pochylić się nad jego problemami.

Jedną z ważniejszych cech programu jest to, że był tworzony jako program uniwersalny, w przeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Ten program może pomóc wszystkim dzieciom.

Program uczy dzieci:

  • Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
  • Jak mówić to, co chce się powiedzieć
  • Jak słuchać uważnie
  • Jak prosić o pomoc
  • Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
  • Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
  • Jak mówić przepraszam
  • Jak radzić sobie z prześladowaniem
  • Jak rozwiązywać konflikty
  • Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
  • Jak adaptować się do nowych sytuacji
  • Jak pomagać innym

 

Program składa się z sześciu części:

  • Uczucia

Dzieci omawiają uczucia smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Ćwiczą mówienie tego, jak czują się w różnych sytuacjach i poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.

  • Komunikacja

W ramach tej części dzieci uczą się skutecznej komunikacji. Program uczy dzieci wysłuchiwać innych. Uczy ich jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach. Często nawet „ciche” dzieci otwierają się w czasie spotkań i uczą się wyrażać siebie swobodniej.

  • Nawiązywanie i zrywanie więzi

Dzieci uczą się o przyjaźni – jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczą jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.

  • Rozwiązywanie konfliktów

Ta część dotyczy tego, jak rozwiązywać konflikty, a według nauczycieli szybko sprawia, że dzieci łatwiej akceptują swoje odmienności. Ta część w szczególności, dotyczy problemu prześladowania i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś prześladuje je lub kogoś innego.

  • Przeżywanie zmiany i straty

Ta część stanowi refleksję nad radzeniem sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często uważają, że śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, to jednak małe dzieci bardzo rzadko tak uważają. Chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na temat, który stał się tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza i może wyda się to zaskakujące, ale jest ono często określane jako najowocniejsze spotkanie z całego programu.

  • Dajemy sobie radę

Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się: znajdowania różnych sposobów radzenia sobie, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem koron i dyplomów.
Każda część zawiera odrębne opowiadanie. Opowiadania prezentują bohaterów w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, prześladowanie, radzenie sobie ze zmianą i stratą. Każde opowiadanie jest zilustrowane przy pomocy zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy.

List do rodziców

Ćwiczenia z dziećmi

 

Dzieciaki Mleczaki

Miło nam poinformować rodziców, że nasze przedszkole przystąpiło do programu Dzieciaki Mleczaki .

Czy wiecie, że mleko i przetwory mleczne są źródłem m.in.: wapnia, białka oraz witaminy D? Te z kolei są potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości!

Według raportu „Przegląd rynku produktów mleczarskich” przeprowadzonego przez Polską Izbę Mleka (PIM), mleko codziennie spożywa mniej niż 20% Polaków. Co więcej, jak wynika z danych zgromadzonych przez PIM, aż 22% procent chłopców i 16% dziewcząt w wieku gimnazjalnym spożywa mleko rzadziej niż co 2-3 tygodnie.

Potwierdzają to także dane Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, z których wynika, że Polska jest daleko w tyle za innymi krajami Unii Europejskiej jeżeli chodzi o spożycie mleka. Konsumpcja w naszym kraju wyniosła w 2011 roku 193 litry w przeliczeniu na mieszkańca. W innych krajach wspólnoty jest ona o około 100 litrów większa.

W związku z tym Polska Izba Mleka wraz z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka zainicjowały program „Mam kota na punkcie mleka”. Celem akcji jest m.in. edukacja i poinformowanie grup docelowych (dzieci i młodzieży oraz matek, rodziców i nauczycieli) o właściwościach odżywczych mleka i produktów mleczarskich (jogurty, sery i mleko), zwiększenie wiedzy na temat racjonalnego odżywiania się oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku mleka i produktów mleczarskich.

Do udziału w projekcie zaproszono ponad 2300 szkół podstawowych i gimnazjów, zaangażowano ekspertów, nauczycieli, rodziców i opiekunów. Przewidziano szereg akcji, aktywności i wydarzeń. Wszystko po to, aby w prosty i zabawny sposób przekazać wiedzę, która zakrzewi w młodych ludziach nawyk picia mleka i spożywania produktów mlecznych.

Dzieciaki Mleczaki

Program finansowany jest z trzech źródeł: Komisji Europejskiej, budżetu krajowego oraz Funduszu Promocji Mleka.

Hokus Pokus

Każdego miesiąca do naszego przedszkola przyjeżdża teatr. Tym razem był to krakowski Teatr Iluzji. 21 października od samego rana Ekoludki miały do czynienia z magią. Przybyły iluzjonista zaprosił wszystkie dzieci do ekcytująej podróży, w trakcie której przedszkolaki wspólnie poznawały różne zakamarki świata czarów. Dzieci mogły zobaczyć wiele ciekawych sztuczek, a do wspólnego wykonania niektórych z nich iluzjonista zaprosił przedstawicieli widowni. Znakomity humor, który towarzyszył widowisku oraz wspaniały „ czarodziej” zapewnił dzieciom niezapomniane przeżycia.

 

Hokus Pokus

Jesienne Cyferki

Konkurs przeznaczony był dla dzieci i rodziców. I tym razem ilość, jakość oraz pomysłowość przedszkolaków nie zawiodła. Na konkurs wpłynęły 22 bajecznie kolorowe prace. Dzieci w swoich pracach konkursowych wykorzystały wszystkie dary Pani Jesieni. Każdy przedszkolak biorący udział w konkursie otrzymał dyplom i nagrodę rzeczową ufundowaną przez Radę Rodziców. Wszystkim rodzicom, którzy pomogli dzieciom przygotować prace plastyczne bardzo serdecznie dziękujemy.

Jesienne Cyferki

Pasowanie na PRZEDSZKOLAKA

29 października był wyjątkowym dniem w naszym przedszkolu. W tym dniu odbyło się pasowanie na przedszkolaka. Zanim jednak to nastąpiło, licznie przybyli goście mogli podziwiać dzieci w bogatym programie artystycznym, którego celem było ukazanie zdobytych umiejętności w zakresie spiewu, recytacji, tańca i ruchu scenicznego. Krasnoludki, kasztanki, niedźwiedź to głowne postaci w które wcieliły się dzieci. Elementami uzupełniającymi walory artystyczne przedstawienia była dekoracja oraz kostiumy. Według tradycji naszego przedszkola do pasowania przystąpiły te dzieci, które we wrześniu przekroczyły próg naszej placówki po raz pierwszy. Po złożeniu ślubowania dzieci dostały pamiątkowe dyplomy a wszystkie przedszkolaki upominki ufundowane przez Radę Rodziców. Po uroczystości dzieci delektowały się słodkim poczęstunkiem.

Wszystkim rodzicom zaangażowanym w przygotowanie uroczystości bardzo dziękujemy. Szczególne podziękowania kierujemy w stronę pani Agnieszki Szczepaniec za obecność oraz obdarowanie dzieci słodkim prezentem.

 

Pasowanie na PRZEDSZKOLAKA

Wizyta na cmentarzu

W ostatnim tygodniu października  obie grupy wybrały się na spacer na pobliski cmentarz. Okres przed Świętem Zmarłych, to odpowiedni moment na wspomnienie o tych, którzy odeszli od nas, czas na rozmowę dotyczącą szacunku dla zmarłych i o odpowiednim zachowaniu się w takim miejscu, jakim jest cmentarz. Celem wycieczki było zapalenie zniczy i chwila zadumy nad opuszczonymi grobami zmarłych. Nasza wizyta na cmentarzu pokazała rzadko spotykaną u dzieci powagę i zamyślenie.

Wizyta na cmentarzu