Pierwszy dzień jesieni

Pierwszy Dzień Jesieni u Ekoludków

Znalezione obrazy dla zapytania pierwszy dzień jesieni

„Liście opadają z drzew,
Długa noc, a krótki dzień.

Mgły zasnuły las i sad,
       Jesień idzie poprzez świat… ”  

 

Dnia 23 września dzieci z Przedszkola Niepublicznego „Ekoludki” wraz ze swoimi paniami powitały Jesień. Ten dzień był pełen ciekawych zadań. Pierwszym zadaniem przedszkolaków, było wymyślenie magicznego zaklęcia, które miało przywołać Panią Jesień. Po kilkukrotnym wypowiedzeniu czarodziejskich słów do sali zawitała Jesień. Na początku zaprezentowała dzieciom wiersz pt. „Idzie lasem Pani Jesień”. Następnie zorganizowała jesienny quiz. Gdy dzieci odpowiedziały na wszystkie pytania, porozrzucała kolorowe liście po sali, ze swojego kosza, w różnych kolorach i kształtach. Dzieci miały za zadanie je posegregować według kolorów, kształtów oraz kolorów i kształtów. Po ułożeniu zbiorów, dzieci z kosza z „tajemniczymi” przedmiotami wybierały rzeczy, które są charakterystyczne dla omawianej pory roku, a które nie. Na zakończenie przedszkolaki wykonywały pracę pt. „Jesienne drzewo”. Po zajęciach wychowawczynie wraz z dziećmi wyszły na przedszkolny plac zabaw, gdzie aktywnie spędzili czas.

Dzień Neptuna

Dzień Neptuna
Przedszkole Niepubliczne Ekoludki
28 września 2016 r.

Dzień Neptuna 

Narysuj biały żaglowiec
cienką, zieloną kreską,
a później
niebo i morze
pomaluj na niebiesko.
I słońce namaluj,
niech skrzy się w wysokiej fali.


   28 września w Przedszkolu Niepublicznym Ekoludki pojawił się specjalny gość pan Piotr przedstawiciel Urzędu Morskiego w Słupsku, który opowiadał o rodzajach statków takich jak gazowiec, tankowiec, piaskowiec i wiele innych, aby uatrakcyjnić zajęcia porównywał je do postaci z bajek, dzieci były bardzo zainteresowane zadawały wiele pytań. Pan Piotr zaprezentował się w mundurze marynarskim, co wzbudziło zachwyt przedszkolaków. W drugiej części dnia dzieci poznawały świat fauny i flory morskiej oraz postać Neptuna władcy mórz. Zajęcia na długo zapadną w pamięci przedszkolaków i wychowawczyń.

 

 

Bajki z malowanej skrzyni

SŁAWIEŃSKI DOM KULTURY

7 PAŹDZIERNIKA 2016r

Spektakl TEATRU „WŁADCA LALEK” ZE SŁUPSKA

BAJKI Z MALOWANEJ SKRZYNI”

To pełne humoru i melodyjnych piosenek przedstawienie dla młodszych dzieci. Na kolorowym kaszubskim podwórku spotykamy niesfornego kurczaka Szałaputka, jego mamę Kwokę, przyjaciółkę Myszkę i podstępnego Lisa. Ciekawski Szałaputek chce poznać świat poza swoim podwórkiem, Mama ostrzega go przed niesympatycznym Lisem, postrachem wszystkich kurników. Wykorzystując nieobecność Kwoki, Lis podstępnie porywa Szałaputka i zamyka go w komórce. Mądra i przyjacielska Myszka ratuje Kurczaka z opresji. Lis zostaje uwięziony. Musi ponieść zasłużoną karę.

Tekst Bajki zawiera wyraźnie określone charaktery głównych bohaterów, wartką akcję, jasną fabułę i czytelny morał, mówiący o przyjaźni i sile tkwiącej we wspólnym działaniu.

Wszystkie przedszkolaki były pod ogromnym wrażeniem przedstawienia.

Reżyseria: Urszula Szydlik-Zielonka Scenografia: Przemysław Laskowski

Teksty piosenek: Przemysław Laskowski

Obsada: Urszula Szydlik-Zielonka, Ula Siewierska 

Dzień Ratownika Medycznego

 RATOWNICY MEDYCZNI W NASZYM PRZEDSZKOLU

12.10.2016 r.

Dzień Ratownika Medycznego
 

W naszym przedszkolu gościliśmy ratowników medycznych, którzy przybyli karetką pogotowia ratunkowego.
Dzieci uczestniczyły w pokazie pomocy przedmedycznej prezentowanej przez ratowników . Przedszkolaki uczyły się jak należy reagować w sytuacjach zagrożenia życia; poznały numery telefonów ratunkowych oraz dowiedziały się, w jaki sposób rozmawiać przez telefon z dyspozytorką przyjmującą telefony alarmowe. Ratownicy zwrócili uwagę na częsty fakt podróżowania dzieci samochodami bez odpowiednich fotelików i zapiętych pasów. Największe zainteresowanie wzbudziła wśród dzieci możliwość zapoznania się z urządzeniami ratującymi życie, znajdującymi się w karetkach oraz sprzętem specjalistycznym do rozcinania i rozpierania karoserii oraz samodzielne próby udzielania pierwszej pomocy na fantomie. Punktem kulminacyjnym było zaprezentowanie sygnału dźwiękowego karetki.
Ta wizyta nauczyła nasze dzieci wielu ważnych i bardzo pożytecznych rzeczy, które w przyszłości być może przyczynia się do uratowania komuś życia.


 


 

Dzień Drzewa

Dzień Drzewa u Ekoludków

17.10.2016 r.

Dzień Drzewa

Dzień Drzewa

Tego dnia we wszystkich grupach odbyły się zajęcia związane z tematyką drzewa.

Dzieci poznały budowę drzewa, jego znaczenie dla człowieka, zwierząt i przyrody.

Poznały także etapy wzrastania drzewa. Przedszkolaki wykonały pracę plastyczno- techniczną pt. „Magiczne Drzewo”.

Drzewa powstałe w salach zostały pięknie powitane.

Dzieci uroczyście zatańczyły i zaśpiewały w kole witając nowych mieszkańców przedszkola.

Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały opowieści o Drzewach zaprezentowanych przez p. Anię z Nadleśnictwa w Sławnie.

Wykonały wiele inspirujących zadań i wzięły udział w zabawach edukacyjnych.

 

Akademia Aquafresh 2016

Akademia Aquafresh

Akademia Aquafresh 2016

 

Już po raz 4 nasze przedszkole przystąpiło do akcji dbania o higienę jamy ustnej z Pastusiami.

W ramach akcji dzieci zdobywały sprawności z Pastusiowej Krainy takie jak:

  • Pastusiowi przyjaciele

  • Pomocnicy Szczotkusia

  • Mistrzowie szczotkowania

  • Asystenci doktora Ząbka

  • Żywieniowi eksperci

  • Strażnicy higieny

  • Złoci medaliści

 

Przedszkolakom udało się zdobyć Puchar Pastusiwej Krainy, zaprzyjaźniły się także z bohaterami prowadzonych zajęć, nie polubiły jednego z nich Robaczka Próchniaczka. Akcje uważamy za udaną i potrzebną. Zamierzamy kontynuować tematykę tych zajęć w ramach realizacji programu profilaktycznego naszego przedszkola.

Dzień Kundelka 2016

Dzień Kundelka

Ekoludki w schronisku

25.10.2016 r.

Dzień Kundelka 2016

 

Mały, duży, czarny czy brązowy, z długą lub z krótką sierścią - nieważne. Każdy z nich obchodził 25 października swoje święto - Dzień Kundelka. Ten niepozorny piesek jest wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju. Jego święto przypada w Dniu Ustawy o Ochronie Zwierząt.

Z okazji obchodów Dnia Kundelka nasze przedszkolaki wybrały się do schroniska w Słupsku z niespodzianką czyli karmą dla zwierząt. Podczas pokazu w schronisku pieski były bardzo posłuszne i prezentowały się z gracją. Dzieci dowiedziały się jak należy opiekować się zwierzęciem.
Pies to przecież nie zabawka! Nie można się nim pobawić i odstawić na półkę, gdy się znudzi, a tym bardziej wyrzucić za drzwi. Pies to żywa istota, która ma uczucia. Pies to obowiązek, gdyż ma on swoje potrzeby, którym trzeba sprostać: wyprowadzać na spacery, karmić, chodzić z nim do weterynarza. Przedszkolaki wiedzą, że każdy pies - kundelek czy rasowiec - zasługuje na uwagę i miłość!

 

 

Ratujący Maluch

Projekt Pierwsza Pomoc

w Przedszkolu Niepublicznym Ekoludki

Ratujący Maluch”

Ratujący Maluch

 

Główny cel Projektu

Celem Projektu jest realizowanie zadań Przedszkola Niepublicznego Ekoludki we Współpracy z Zespołem Szkół z Wrześnicy w zakresie nauczania pierwszej pomocy, upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie, a także kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych wynikających z ustawy z dnia27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw 1 (Dz. U. z 2003 nr 137 poz. 1304).

Adresaci

Adresatami projektu są dzieci w wieku przedszkolnym. Ze względu na wiek dzieci projekt został podzielony na:

3 – 4 lata – szkolenie uproszczone

5 – 6 lat – szkolenie w pełnym zakresie

1 Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawę z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle, ustawę z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwiewyższym, ustawę z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej, ustawę z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, ustawę z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych, ustawę z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej i ustawę z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Cele szczegółowe

Szkolenie uproszczone:

1. Zapoznanie dziecka z wizerunkiem ratownika oraz wykonywanymi przez niego czynnościami medycznymi:

- dziecko oswaja się ze strojem ratownika

- dziecko wie, że ratownik chce mu pomóc, wykazuje postawę ufności wobec ratownika;

Szkolenie w pełnym zakresie

2. Zapoznanie dziecka z wizerunkiem ratownika, umiejętność współpracy dziecka z ratownikiem, udzielenie informacji - jak się nazywa, co mu dolega, co się stało:

- dziecko potrafi opisać strój ratownika i wie czym ten strój wyróżnia się;

- dziecko wie, że ratownik chce mu pomóc, wykazuje postawę ufności wobec ratownika;

- dziecko potrafi udzielić ratownikowi odpowiedzi na zadane pytania;

3. Zapoznanie dziecka ze sprzętem i materiałami opatrunkowymi; dziecko nie wykazuje nieufności wobec czynności medycznych podjętych przez ratownika, czuje się bezpiecznie:

- dziecko potrafi rozpoznać podstawowe materiały opatrunkowe i wie jak się ich używa;

- dziecko pozwala ratownikowi na podjęcie czynność medycznych - założenie opatrunku,kołnierza itd.

4. Nauka numeru ratunkowego i wezwania pogotowia, umiejętność udzielenia właściwych informacji dyspozytorowi:

- dziecko zna i potrafi powtórzyć numer ratunkowy,

- dziecko potrafi powiedzieć, co się zdarzyło i podać miejsce, w którym się znajduje,

-dziecko wie, że samo nie powinno rozłączać się z dyspozytorem; dziecko wie, że powinno odpowiedzieć na zadane pytania przez dyspozytora.

5. Umiejętność rozpoznania i reagowania w sytuacji zagrażającej zdrowiu dziecka, bądź osoby bliskiej dziecku:

- dziecko potrafi rozpoznać sytuację groźna dla jego zdrowia;

- dziecko potrafi ocenić zagrożenie życia u osoby bliskiej – omdlenie, zranienia, upadki;

- dziecko wie jak wezwać pomoc.

Formy realizacji

-Spotkania ratowników z dziećmi w przedszkolach – dzieci poznają cechy charakterystyczne ubioru ratownika,

- Pokazy sprzętu ratowniczego i sposobów jego użycia,

- Ćwiczenia wzywania pogotowia i udzielania informacji dyspozytorowi.

 

Zaczytane przedszkole

 

Mamy zaszczyt powiadomić, iż Przedszkole Niepubliczne Ekoludki we Wrześnicy

przystąpiło do konkursu



ZACZYTANE PRZEDSZKOLE
 

 

Zaczytane przedszkole

 

Konkurs przeprowadzony zostanie w okresie od 28 października 2016 r. do 28 kwietnia 2017 r. Przedszkola, które wykonają zadania przewidziane regulaminem konkursu, otrzymają certyfikaty „Zaczytane przedszkole” oraz zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Regulamin konkursu:

  1. Celem konkursu jest rozwijanie czytelnictwa u dzieci w wieku przedszkolnym.

  2. Przedszkola przystępujące do konkursu przyjmą na siebie zadania, których wykonanie będzie oceniane przez jury punktowo, w skali od „1″ do „10″. Warunkiem do otrzymania tytułu i certyfikatu „Zaczytane przedszkole” jest uzyskanie co najmniej 80% punktów za 8 z 10 zadań. W skład jury wchodzą przedstawiciele organizatora konkursu.


Zadania konkursu:

  1. Przeprowadzenie debaty wśród dzieci przedszkolnych „ Książka naszym przyjacielem”. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć, filmików przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  2. Wykonanie przez dzieci „Wielkiej Księgi Grupy”. Każda grupa przedszkolna tworzy kronikę dokumentującą życie przedszkolne. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć, prezentacji multimedialnych przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  3. Zorganizowanie wspólnie z biblioteką innowacyjnej imprezy przedszkolnej (angażującej lokalną społeczność), której celem będzie rozwijanie i promowanie czytelnictwa. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć, filmików przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  4. Zorganizowanie konkursu plastycznego ,,Moja wymarzona książka”. Do realizacji zadania warto zaangażować rodziców przedszkolaków. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  5. Prowadzenie kącika wymiany książek. Dzieci przynoszą przeczytane książki, które mogą zostać wypożyczone przez innych. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  6. Zorganizowanie „Dnia Postaci z Bajek”. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć, prezentacji multimedialnych przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  7. Zapoznanie dzieci z zawodem bibliotekarza, drukarza, pisarza i księgarza. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  8. Udział w dowolnej ogólnopolskiej kampanii na rzecz promocji i rozwoju czytelnictwa. Ocena na podstawie sprawozdania, prac plastycznych, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  9. Opracowanie programu rozwoju kompetencji czytelniczych dzieci przedszkolnych. Ocena na podstawie sprawozdania przesłanego do jury konkursu poprzez stronę internetową.

  10. Zgłaszanie swoich przedstawicieli do udziału w kursie „Rozwijanie czytelnictwa u dzieci w wieku przedszkolnym”, który w okresie od 28.10.2016 r. do 28.01.2017 r. przeprowadzi w formie e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie (zadanie obowiązkowe).

  • Prace konkursowe zwieńczą zbiorcze informacje przedszkoli o przebiegu prac konkursowych i uzyskanych efektach. Informację (na wzorze dostarczonym przez jury), opracowują wspólnie opiekunowie/wychowawcy/asystenci, dyrektorzy przedszkoli oraz przedszkolaki.

 

 

 

Pasowanie Przedszkolaków 2016

Uroczyste Pasowanie na Przedszkolaka

Przedszkole Niepubliczne Ekoludki we Wrześnicy

26 października 2016 r.


 

Pasowanie Przedszkolaków 2016

Uroczystość rozpoczęła się od powitania gości i przedstawienia krótkiej części artystycznej, w której dzieci zaprezentowały swoje umiejętności – dając tym samym dowód, jak dużo już potrafią. Były więc piosenki, wierszyk, zabawy ruchowe i taniec. Po części artystycznej, dzieci obiecały: zgodnie bawić się w przedszkolu, przychodzić każdego dnia z uśmiechem, słuchać pani i pomagać kolegom, być dzielnym przedszkolakiem. Następnie pani dyrektor Anna Wiśniewska-Kowalczyk dokonała uroczystego pasowania nowo przyjętych dzieci na przedszkolaka. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia każdy przedszkolak otrzymał dyplom pasowania, oraz mały słodki upominek od Rady Rodziców.

Uroczystość ta pozwoliła rodzicom, nauczycielkom i dzieciom zintegrować się. Była również świetną okazją do poznania, nabytych przez 2 miesiące uczęszczania do przedszkola, umiejętności dzieci. Teraz z dumą mogą one powiedzieć – Mamo, tato – jestem przedszkolakiem!

 

 

 

Zdrowo jem, więcej wiem!

O PprzedsRZdrowo jem, więcej wiem! OJEKCIEPpp

 

 

 

 

Przedszkole Niepubliczne Ekoludki bierze udziału w siódmej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” realizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Misja przywrócenia naszych dzieci do świata zdrowia, sprawności i pogody ducha to nasze i Państwa wspólne wyzwanie.

Spieszymy Państwu zakomunikować, iż w uznaniu dla wspólnego Państwa i naszego działania, Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda objęła projekt honorowym patronatem.

Zdobywając co roku nowe doświadczenia, staramy się wychodzić na wprost Państwa potrzebom i ulepszamy naszą ofertę. W tym momencie doskonale wpisuje się ona w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej.Nasz projekt ma charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia. Poprzez uświadamianie Nauczycielom, Rodzicom oraz Dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz aktywność sportowa, zmieniamy świadomość społeczną.

PROJEKT "ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM" TO:

  • bogata oferta edukacyjna dla zerówek i klas I-III szkół podstawowych,

  • wieloaspektowy, spójny projekt doskonale wpisujący się w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej,

  • rzetelna wiedza naukowa na temat zdrowego odżywiania i roli aktywności fizycznej podana w przystępny i nieszablonowy sposób – oprócz materiałów przygotowanych na lekcje oferujemy pogłębioną wiedzę, która nieustannie jest uzupełniana, zgromadzoną w portalu www.aktywniepozdrowie.pl w postaci ponad 400 artykułów,

  • wiele wartościowych nagród – dla nauczycieli, dzieci oraz szkół – z najcenniejszą, naszym zdaniem, nagrodą „główną” dla wszystkich osób, które zaangażują się w ten projekt, jaką jest możliwość zmiany dotychczasowego stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny ruchowo.

Ekoludkowy świat odkrywców

 

"EKOLUDKOWY ŚWIAT ODKRYWCÓW”

Ekoludkowy świat odkrywców

 

 

  1. Wprowadzenie.

Zgodnie z założeniami Koncepcji Pracy Przedszkola Niepublicznego „Ekoludki” we Wrześnicy w roku szkolnym 2016/2017 będzie realizowany program „Świat Odkrywców”, którego założeniem będzie pobudzanie inwencji dzieci poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

Z założenia eksperymenty są naukowe, ale stanowią też dobrą zabawę dla badawczego umysłu małego dziecka. Umożliwiają zrozumienie zjawisk przez samodzielne wprowadzanie czynników i obserwowanie powstałych zmian.

Eksperymenty nie muszą być skomplikowane. Małe dzieci same eksperymentują jeśli wiedzą (domyślają się), że coś ciekawego może się zdarzyć. Tylko długotrwałe, bezowocne badanie metodą prób i błędów, prowadzi do wygaśnięcia zapału. Tymczasem prowadzenie doświadczeń z osobą dorosłego może przedłużyć nie tylko sam proces poznawania świata przez dzieci, ale również zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa. Potrzebny jest dorosły, który swoją postawą zainspiruje dziecko do kontynuowania samodzielnych doświadczeń dostarczając mu pomysłów (co z czym połączyć), będąc przy dziecku i obserwując to co robi.

Dzieci potrafią stawiać trudne pytania. Często nawet banalne: co się stanie z kartką papieru, jeśli zakopiemy ją w ziemi?... Nic trudnego, aby sprawdzić jak będzie wyglądał papier, który przez jedną noc przeleżał zakopany w piaskownicy. Dzięki takiej otwartej postawie dorosłego na "banalne" pytania dzieci, zapewnia im pomoc w poznawaniu świata ("jestem przy tobie"), a także dostarcza pierwszych naukowych form badawczych (jak to sprawdzić). Dorosły może rozszerzyć pomysły dzieci, zaproponować zakopanie kilku kartek papieru w różnych miejscach (np. w glinie czy ziemi torfowej) czy w różnym czasie (np. na deszcz czy suszę). Po wydobyciu kartek może sprawdzić ich stan względem siebie. Dzieci zdobędą w ten sposób o wiele więcej doświadczeń. Chcę podkreślić, że eksperymentowanie to nie tylko dobra zabawa dla dzieci, ale także dla dorosłych, którzy odnajdą w sobie nutkę ciekawości i chęci poznania.

Eksperymentowanie polega na pobudzeniu ciekawości poznawczej (tj. zachęcanie do stawiania pytań: czego chciałbyś się dowiedzieć?) i kształtowaniu umiejętności realizowania własnych pomysłów na badania (jak to zbadać?). Wszystko to służy pobudzaniu dzieci do myślenia. Jednak często dzieci nie mają na tyle wewnętrznej siły by podążać za tym co jest ciekawe i "uciekają od myślenia". J. Dewey pisał: "Nie jedno już dziecko próbowało już ze wszystkich sił `przestać myśleć`". Dlatego też istnieją pewne obowiązki względem dorosłego do tego by pobudzić i ukierunkować ciekawość dzieci. Sama obecność dorosłego nie wystarczy, chodzi również o to aby będąc przy dziecku udostępnił mu pomoce, uporządkował jego działania i pomógł ustalić wnioski. Efektem tych działań ma być postawa naukowa.

Dziecięce eksperymentowanie to uczenie się świata. Jest naturalne i wynika z potrzeby poznania, nie powinno być, więc niwelowane kosztem nadwrażliwości rodzicielskiej. Oczywiście, trzeba pamiętać, że każda forma eksperymentu może być niebezpieczna, jednak obecność dorosłego i jego zdrowy rozsądek powinny stanowić o bezpieczeństwie samego dziecka.

Program „Ekoludkowy Świat Odkrywców” opiera się na badaniu świata i eksperymentowaniu. Treści programowe programu odwołują się do wskazań Podstawy Programowej – obszary:

4.1); 4.2); 4.3);

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:

  • przewiduje, na miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach ( wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);

  • grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje i formułuje uogólnienia typu : to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;);

  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;


 


 

6.1); 6.4);

Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych:

  • wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;

  • wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości).

9.1); 9.3);

Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne:

  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

  • wykazuje zainteresowaniem malarstwem, rzeźbą i architekturą ( także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).

10.1); 10.2) ; 10.3);

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych:

  • wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów ( np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;

  • właściwie używa prostych narzędzi podczas majsterkowania;

  • interesuje się urządzeniami technicznymi( np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.


 


 

13.1); 13.2); 13.6); 13.8);

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną:

  • liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;

  • dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;

  • wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;

  • rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości.

14.2); 14.3); 14.5);

Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).

  • potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

  • dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo – ruchową potrzeba do rysowania, wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi;

  • rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu;


Aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, dzieci prowadzą pogłębione działania badawcze podczas, których korzystają z różnorodnych materiałów. Projekt stwarza dzieciom możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie rozwiązywania problemów i dzielenia się informacjami. Daje też okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej i pobudza do myślenia.

 


Podczas działań badawczych dzieci uczą się wielu umiejętności, m.in.:
- prezentowania i dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniami i spostrzeżeniami na forum grupy,
- przewidywania i weryfikowania przewidywań,
- dociekliwości,
- podejścia empirycznego,
- rozumienia konsekwencji działań,
- wytrwałości w dążeniu do rozwiązania problemu,
- formułowania i zadawania pytań osobom dorosłym,
- obserwacji,
- wykonywania rysunków z obserwacji,
- wykorzystania przyborów i materiałów konstrukcyjnych,
- zorganizowania materiałów i przyborów potrzebnych do doświadczeń,

Na zakończenie działań badawczych dzieci dzielą się zdobytą wiedzą z dziećmi innych grup oraz rodzicami poprzez np.:
- zorganizowanie ekspozycji
- zorganizowanie dnia otwartego dla rodziców

Program „ Ekoludkowy Świat Odkrywców” zakłada realizację treści w każdej grupie przedszkolnej, na jednych zajęciach w tygodniu z dostosowaniem eksperymentów i doświadczeń do danej grupy wiekowej.

Program ma charakter rozkładu materiału i został pomyślany tak, aby raz w miesiącu wprowadzać dział naukowy oraz przedstawić krótki opis wybranego odkrywcy, wynalazcy, eksperymentatora.

Wrzesień

POWIETRZE

Powietrze - to wiatraki na wietrze, energia, delikatna bryza, zefir, huragan, sztorm i burza, liście tańczące jesienią i babie lato, ptaki, chmury płynące po niebie, balony i samoloty. Powietrze to siła podmuchu wiatru obserwowana na uginających się konarach drzew i siła dmuchnięcia dziecka próbującego utrzymać w górze delikatne piórko. To odkurzacz zasysający podartą kartkę, suszarka wprawiająca w ruch kawałek bibułki, tańczący balon, z którego właśnie uchodzi powietrze. To również problematyka zanieczyszczenia środowiska, fabryki i spaliny, szara warstwa po zewnętrznej stronie szyb okiennych i niemiły zapach. W końcu też to, co przyjemne – woń perfum i olejków aromatycznych, ulotne marzenia, odległa, nieznana przyszłość i tajemnica.

Wynalazca/ odkrywca:

Bracia Montgolfier – wynalazcy balonu na ogrzane powietrze.

Cele :

  • dziecko wie, że do sali wpływa powietrze podczas wietrzenia,

  • rozumie znaczenie powietrza w życiu człowieka,

  • określa istnienie ruchu i siły powietrza,

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Powietrze jest wszędzie – doświadczenie z suszarką i balonem

  2. Wiatrowskaz – doświadczenie z użyciem kija i wstążki

  3. Zaczarowany balon - doświadczenie z użyciem zimnej butelki, balona i miski z ciepłą wodą

  4. Siła powietrza – doświadczenie z użyciem plastikowej reklamówki i książki.

Październik

AKUSTYKA BADANIE DŹWIĘKU

Przez całe życie towarzyszą nam różne dźwięki. Jedne są bardzo przyjemne, inne nieco mniej. W jaki sposób dźwięki docierają do naszego ucha i jak to się dzieje, że je słyszymy?

Wynalazca/ odkrywca:

Alexander Graham Bell – wynalazca telefonu

Cele :

  • nazywa źródło dźwięku,

  • budzenie zainteresowania tematem jak powstaje dźwięk,

  • naśladuje głosem usłyszane dźwięki,

  • wie, że hałas jest szkodliwy,

  • wie, że dźwięki wydawane przez różne powierzchnie są różne,

  • rozpoznaje głos kolegi, określa korzyści wypływające z walki z hałasem,

  • potrafi wykonać instrumenty muzyczne z materiałów ekologicznych.

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Instrument muzyczny – szklanki - doświadczenie z użyciem puszek, torebki foliowej, nożyczek, gumki recepturki, różnych ziaren np. groch, fasola, ryż, wody

  2. Skaczącą sól - doświadczenie z użyciem folii plastikowej, gumki, miski, soli

  3. Wodna muzyka i kwaczące kaczki – doświadczenie z użyciem wody, szklanki, sznurka

  4. Echo - doświadczenie z użyciem folii

Listopad

OPTYKA

Optyka to dział fizyki, zajmujący się badaniem natury światła, prawami opisującymi jego emisję, rozchodzenie się, oddziaływanie z materią oraz pochłanianie przez materię. Optyka wypracowała specyficzne metody pierwotnie przeznaczone do badania światła widzialnego, stosowane obecnie także do badania rozchodzenia się innych zakresów promieniowania elektromagnetycznego - podczerwieni i ultrafioletu - zwane światłem niewidzialnym. Optyka to także dział techniki badający światło i jego zastosowania w technice.

Wynalazca/ odkrywca:

Gordon Gould – wynalazca lasera

Cele :

  • zaznajomienie dzieci ze zjawiskiem rozszczepienia światła (tęcza),

  • potrafi rozróżnić naturalne i sztuczne źródła energii

  • rozumienie mechanizmu powstawania cienia

  • poznanie rozszczepienia barw

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Tęcza- doświadczenie z użyciem kryształu, światła słonecznego lub lampy

  2. Światło i cień - doświadczenie z użyciem latarki, książki, filiżanki, szklanki z wodą, tafli cienkiego szkła, bibuły, chusteczki

  3. Uzyskiwanie barw - doświadczenie z użyciem mazaka, szklanki, bibuły, octu

  4. Bańki mydlane - doświadczenie z użyciem gliceryny, bawełnianej rękawiczki, szklanki z wodą, rurki z długopisu

Grudzień

Elektryczność

Oprócz ciepła, była jednym z pierwszych zjawisk fizycznych, z którym zetknął się człowiek. Tym zjawiskiem była iskra elektryczna w postaci błyskawicy. Wszystkie zjawiska fizyczne są z nią powiązane, gdyż nawet najmniejsze cząstki elementarne posiadają ładunek elektryczny (np. proton jest dodatni, a elektron jest ujemny). Wszystkie ciała w pewien sposób wykazują określone właściwości elektryczne. Odróżniamy elektryczność w spoczynku (statyczną), otrzymywaną np. przez pocieranie i elektryczność w ruchu (dynamiczną) – prąd elektryczny.

Wynalazca/ odkrywca:

Thomas Edison – wynalazca żarówki elektrycznej

 

Cele :

  • Zapoznanie ze sposobami oświetlenia i różnymi źródłami światła.

  • Uświadomienie postępu w dziedzinie wynalazków nowych źródeł światła.

  • Wskazanie roli żarówki we współczesnym życiu

  • Uświadamianie, dlaczego mamy prąd w domu i dlaczego świeci żarówka

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Żarówka – doświadczenie z użyciem małej baterii, żarówki i drucika,

  2. Bateria - doświadczenie z użyciem cytryny, baterii, drucika, latarki

  3. Prąd z promieni słonecznych - doświadczenie z użyciem ziemniak, miska, folia aluminiowa,

  4. Dzwonek do drzwi - doświadczenie z użyciem bateria, brzęczyka, drucików, zacisków na druciki, włącznika

Styczeń

Woda

Woda to wszelkie naturalne zbiorniki: morza, rzeki, stawy i jeziora. To również deszcz i pojedyncze krople spływające po szybie, grad, śnieg i mgła. Woda jest w organizmach, zwierzętach i roślinach. Paruje i zamarza. Służy do picia, gotowania, pływania, mycia i malowania. W niej można rozpuścić sól i cukier, można wymieszać ją z farbą, można sprawdzić, czy pływa po niej drewniana łódka, czy przenika ją światło, co się dzieje z makaronem zanurzonym we wrzątku, jak powstaje tęcza, a jak mgła, czy rośliny mogą żyć bez wody, jak powstają bańki mydlane i jak się robi filtr do uzdatniania wody. Można też zbadać, w co szybciej wsiąknie, w piasek, żwir czy ziemię, co się stanie, gdy wsypiemy do niej kawę, a co – gdy piasek. Jak zachowa się w wodzie olej, a jak – sok malinowy.

Wynalazca/ odkrywca:

John Jacob Schweppe – zapoczątkował światową obsesję na napoje gazowane

Cele :

  • przybliżenie dzieciom zagadnienia obiegu wody w przyrodzie,

  • zapamiętanie nazw zbiorników wodnych,

  • poznanie właściwości parowania wody i powstawania kryształów

  • badanie ciśnienia wody

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Woda wędrowniczka – doświadczenie z użyciem szklanki, grzałki, spodka, ilustracji przedstawiających obieg wody w przyrodzie

  2. Hodowla kryształów - doświadczenie z użyciem słoików z wodą, soli, wełnianych nici oraz patyczków.

  3. Znikająca woda - doświadczenie z użyciem podstawek, szklanki, świeczki, wody, zapałek

  4. Lód z wody – doświadczenie z użyciem szklanki , barwnika spożywczego, pojemnika do lodu, zamrażalki, szczypty soli, ręcznika, małego plastikowego pojemnika, małej zabawki

Luty

Elektrostatyka i magnetyzm

Dziedzina fizyki zajmująca się oddziaływaniami pomiędzy nieruchomymi ładunkami elektrycznymi. Oddziaływania te zwane są elektrostatycznymi. Elektrostatyka rozpatruje też ładunki poruszające się, o ile pomija się wszystkie efekty wynikające z ruchu ładunków z wyjątkiem zmiany ilości ładunku. Analogicznie, magnetostatyka zajmuje się polami magnetycznymi stałymi w czasie.

W przyrodzie istnieją dwa rodzaje ładunków elektrycznych: dodatnie i ujemne. Ładunki o tych samych znakach (jednoimienne) odpychają się wzajemnie, natomiast ładunki różnych znaków (różnoimienne) przyciągają się.
Przyrządem służącym do badania stopnia naelektryzowania ciał jest elektroskop.
Ciało naelektryzowane posiada przewagę ładunków jednego znaku.
Istnieją trzy podstawowe sposoby elektryzowania ciał: przez pocieranie, przez dotyk i przez indukcję (wpływ).
Elektryzowanie przez pocieranie polega na przepływie ładunków (elektronów) z jednego ciała na drugie. Jedno z pocieranych ciał elektryzuje się ujemnie, a drugie dodatnio.
Elektryzowanie przez dotyk polega na dotknięciu ciała obojętnego elektrycznie ciałem naelektryzowanym. Wskutek tego ciało obojętne naelektryzuje się takim samym znakiem jak ciało, którym zostało dotknięte.
Elektryzowanie przez indukcję polega na zbliżeniu ciała naelektryzowanego do obojętnego elektrycznie, wskutek czego w ciele obojętnym nastąpi rozdział ładunku.
Zasada zachowania ładunku mówi, że w izolowanym układzie ciał, całkowity ładunek elektryczny (suma ładunków dodatnich i ujemnych) nie ulega zmianie.

Wynalazca/ odkrywca:

Benjamin Franklin – wynalazca urządzenia zwanego piorunochronem a dawniej odgromnikiem

Cele :

  • poprawnie wykonuje wszystkie doświadczenia,

  • wyjaśnienie zjawiska elektrostatyczności,

  •  

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Przyciąganie bez magnesu – balon – doświadczenie z użyciem balona

  2. Przyciąganie bez magnesu – balonik i kartki – doświadczenie z uzyciem balona i kartek

  3. Przyciąganie bez magnesu – naelektryzowana kartka – doświadczenie z użyciem kartki, słomek, plasteliny

  4. Przyciąganie bez magnesu – naelektryzowany grzebień – doświadczenie z użyciem wody i grzebienia.

Marzec

Magnetyzm

Zespół zjawisk fizycznych związanych z poruszającymi się ładunkami elektrycznymi. Wszystkie ciała w mniejszym albo większym stopniu wykazują własności magnetyczne. Poruszający się ładunek jest źródłem pola magnetycznego, przez które oddziałuje na inne poruszające się ładunki.

Wynalazca/ odkrywca:

Nicolas Tesla & Faradaya – wynalazcy m.in. silnika elektrycznego, dynama rowerowego.

Cele :

  • poprawnie wykonuje wszystkie doświadczenia,

  • zapoznanie dzieci z właściwością przyciągania metalu,

  • budzenie zainteresowania właściwościami siły magnetycznej

  • wyjaśnianie pojęć siła grawitacji, siła magnetyczna,

  • badanie właściwości magnesu

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Zgubiony przedmiot – doświadczenie z użyciem magnesu, szklanki, metalowego przedmiotu,

  2. Kompas - doświadczenie z użyciem kompasu, głośnika lub radia, magnesu.

  3. Przyciąganie przez „coś” - doświadczenie z użyciem magnesu i spinaczy

  4. Labirynt magnetyczny - doświadczenie z użyciem kartki, ludzika z papieru, magnesów.

Kwiecień

Ziemia

Ziemia to gleba, którą można rozgnieść w dłoni, spulchnić grabiami i zwilżyć wodą. W niej można zasiać nasiona, umieścić cebulki kwiatów czy też obserwować sposób poruszania się dżdżownicy. Ziemia to również planeta pokryta zbiornikami wodnymi i kontynentami oraz wszystko to, co się na niej znajduje: rośliny, zwierzęta, góry, pustynie, miasta i wsie, polne drogi i asfaltowe ulice, naturalne jaskinie i kopalnie, rzeźba i architektura. To skarby: węgiel, sól, glina i kreda oraz prehistoria zachowana w skamieniałościach.

 

Wynalazca/ odkrywca:

Mikołaj Kopernik – odkrył, że Ziemia i pozostałe planety krążą wokół Słońca

Cele :

  • zrozumienie znaczenia gleby dla wzrostu organizmów w niej żyjących,

  • kształtowanie współodpowiedzialności za ochronę gleby,

  • badanie i porównywanie właściwości piachu i gleby,

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Dżdżownica – doświadczenie z użyciem dżdżownic, liści, trawy, odpadów z owców, słoika, rury z papieru.

  2. Śmieci - doświadczenie z użyciem różnych odpadów i ziemi

  3. Badanie ziemi - doświadczenie z użyciem różnych rodzajów ziemi, sitka

  4. Co rośnie szybciej - doświadczenie z użyciem różnych nasion, słoików, roztworu soli i octu

Maj

Ogień

Ogień to światło i ciepło, to kominek, ognisko i grill, ale też pożar, zniszczenie i ciężka praca strażaka. Ogień to Słońce i gwiazdy, temperatura w sali i za oknem, ciepłe kraje, wesoła zabawa, żar uczuć, blask świec, światełka na choince i ciepłe życzenia. To ciasteczka pieczone w piekarniku i zupa na obiad. Nie można też pominąć tematu bezpieczeństwa, a zwłaszcza niebezpiecznych przedmiotów wokół nas, którymi można się oparzyć lub skaleczyć. To żywioł niebezpieczny, jeśli bezpiecznie nie oswoimy z nim dzieci. Najwięcej niebezpieczeństw wynika, bowiem z ich ciekawości i niewiedzy.

Wynalazca/ odkrywca:

John Walker - wynalazca zapałki składającej się z chloranu potasowego, siarczku antymonu i krochmalu.

Cele :

  • zapoznanie się ze znaczeniem ognia w życiu człowieka,

  • badanie co potrzebne jest by rozpalić ogień,

  • poznanie zasad bezpiecznego postępowania z ogniem,

  • badanie czy ogień daje ciepło

Propozycje doświadczeń i eksperymentów:

  1. Powstawanie ognia – doświadczenie z użyciem lupy, świeczki, zapałki, plasteliny, podstawki, butelki, nitki,

  2. Ogień pod wodą - doświadczenie z użyciem wody, miski, zimnych ogni, taśmy klejącej

  3. Spalanie a tlen - doświadczenie z użyciem świeczek, podgrzewaczy, słoików

  4. Gaśnica - doświadczenie z użyciem cytryny, sody, butelki, lejka, balona, plastikowego talerzyka

Czerwiec

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.

 

Proponowane działania towarzyszące realizacji programu „Ekoludkowy Świat Odkrywców”:

  • konkurs plastyczno – techniczny pt. Mały wynalazca – konkurs dla dzieci i rodziców do wykonania w domu,

  • współpraca z Zespołem Szkół we Wrześnicy – udział dzieci w zajęciach z chemii, fizyki zorganizowanych przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół,

  • zajęcia otwarte dla rodziców – pokaz zajęć w poszczególnych grupach wiekowych,

  • ulotki informacyjne o założeniach i przebiegu realizacji programu,

  • wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć,

  • spotkania dzieci z osobami wykwalifikowanymi w różnych dziedzinach naukowych,

  • wyjazd dzieci na wycieczkę naukową.

Ewaluacja

Ewaluacja to systematyczne badanie wartości programu. Będzie ona prowadzona na bieżąco, przy wykorzystaniu następujących narzędzi: kwestionariusza wywiadu z dzieckiem, ankiety dla rodziców. Ewaluacja pomoże ocenić stopień realizacji zaplanowanych działań, skuteczność form i metod pracy, przyrost wiedzy i umiejętności dzieci. Uzyskane dane będziemy mogły wykorzystać do wprowadzania zmian w realizacji programu. Zdobyte doświadczenie pomoże nam udoskonalać organizację pracy w zakresie przestrzeni, wyposażenia, posiadanych pomocy, materiałów i czasu. Efektem ewaluacji będzie planowanie działań wspomagających rozwój dziecka.

 

Literatura:

  1. www.dzieciecafizyka.pl

  2. www.spryciarze.pl

  3. www.fizyka.net.pl

  4. www.wikipedia.org.pl

  5. Program Edukacyjny „Cztery żywioły – dzieci natury” Przedszkola nr 8 z oddziałami integracyjnymi w Suwałkach i Wigierskiego Parku Narodowego Suwałki 2014

  6. Przedszkolak Badaczem i Odkrywcą – program autorski Jolanty Lesiuk i Joanny Kulesza.

  7. J. Dewey „Jak myślimy?”, PWN, Warszawa 1988, s. 61


 

 

 

 

 

Lekcja udzielania pierwszej pomocy

 Lekcja z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

26.10.2016 r.

Lekcja udzielania pierwszej pomocy


 

Zajęcia przeprowadzili pani Ewelina Drop -Konieczna i pan Gerard Kucharski wraz z wolontariuszkami. Opowiedzieli przedszkolakom w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy, jak pomóc poszkodowanym zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe.

Dzieci z zainteresowaniem słuchały wskazówek dotyczących zachowania się w sytuacji zagrożenia życia np. skaleczenia, utraty przytomności. Nauczyły się podstawowych numerów alarmowych oraz jak wezwać pomoc przez telefon.

Duże wrażenie na dzieciach zrobił „fantom”, na którym dzieci uczyły się podstaw reanimacji.

Spotkanie to miało na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw oraz zapoznanie najmłodszych z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w wypadku nieobecności osób dorosłych.

Oczywiście szkolenie nie zrobi z przedszkolaków profesjonalnych ratowników, ale nauczy dzieci radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia. Bardzo ważne jest wprowadzenie tematyki pierwszej pomocy i oswajanie z nią najmłodszych, bowiem kiedy dorosną, nie będą się bały udzielać pierwszej pomocy. W planach dalsze spotkania z ratownikami.

Zajęcia zostały przeprowadzone w sposób profesjonalny dlatego, każdy przedszkolak chętnie brał udział w zajęciach.

Dziękujemy!