LASOTERAPIA

 

Las powinien być miejscem, które dziecko zna od najmłodszych lat. Im robi się starsze, tym więcej różnych wartości może w nim dostrzec. Pamiętajmy, że las to najlepszy plac zabaw, który nie potrzebuje dodatkowego wyposażenia. Las daje liczne możliwości – od zabawy przez relaks po edukację. Dzienne minimum, które da dziecku czas na zbudowanie kontaktu z naturą to godzina spędzona na zewnątrz. O dobrodziejstwach płynących z przebywania na łonie natury mówi się wiele. Warto jednak podkreślić korzyści zdrowotne, jakie las może zapewnić naszym dzieciom.

Poprawa kondycji i budowanie odporności organizmu to podstawy, których nie należy pominąć. Trzeba też powiedzieć o terapeutycznej mocy lasu. Leśna roślinność wydziela bowiem olejki eteryczne, które działają kojąco i relaksująco. Las zapewnia odpowiednią liczbę bodźców, która pozwala zmysłom rozwijać się w sposób optymalny. Samo przebywanie w lesie uczy ekologicznego podejścia do życia, uwrażliwia na naturę i problemy współczesnego społeczeństwa. Regularne spacery po lesie obniżają poziom lęku i stresu oraz poprawiają nastrój.

Dzieci przebywające w lesie poznają liczną florę i faunę, odkrywają zjawisko echa, szukają doznań sensorycznych. Las budzi kreatywność

Podczas codziennego pobytu w otoczeniu natury każde dziecko otrzymuje właściwą ilość bodźców sensorycznych, które płyną wprost ze świata przyrody. Naturą nie da się przestymulować. Natury nie da się przedawkować. Każdy człowiek – i ten mały, i ten duży – potrzebuje bliskiego kontaktu z naturą dla dobrostanu fizycznego, duchowego i emocjonalnego.

 Czas spędzony w lesie, bez względu na pogodę czy porę roku, ma należeć do przyjemnych, co zachęci dziecko do odkrywania tego świata. Zabawa w lesie – ta zaplanowana przez nauczyciela i ta swobodna – ma nieść radość, przygodę, podejmowanie wyzwań na miarę możliwości dziecka. Ma zaciekawić, rozpalić chęci do zabawy i rozwijać wyobraźnię. Dzieci lubią las. Jest to doskonała przestrzeń do dużej aktywności ruchowej, której dzieci w tym wieku potrzebują. Budowanie tężyzny fizycznej w czasach, kiedy prawie co trzecie dziecko potrzebuje wsparcia specjalistów w zakresie napięcia

mięśniowego czy integracji sensorycznej, jest podstawą, punktem wyjścia do profilaktyki czy wspomagania terapii. Wspinanie się na drzewa, pokonywanie przeszkód, poruszanie się po nierównym terenie, podnoszenie konarów i cięższych gałęzi, podskoki  i mnogość bodźców sensorycznych to zapewnienie optymalnego rozwoju ciała, a co za tym idzie – właściwego rozwoju mózgu.

Lasoterapia dzieci różni się jednak od lasoterapii dorosłych. Ze względu na wiek mamy różne potrzeby oraz świadomość tego, w jaki sposób czerpać korzyści z natury. Dorośli świadomie oddają się lasoterapii. Jest to zaplanowane, intencjonalne odbieranie bodźców sensorycznych, którymi obdarza nas natura. To spacer w ciszy i skupieniu, relaks, uważność naszych zmysłów odbierających otaczający świat. U dzieci lasoterapia odbywa się w trakcie eksplorowania otoczenia, podczas swobodnej zabawy w środowisku naturalnym. To odbieranie bodźców ze świata przyrody wszystkimi zmysłami (podobnie jak u dorosłych), jednak „przy okazji” zabawy. Dla dziecka to po prostu zabawa, przygody i ciekawe zjawiska.