#pedagogspecjalnywprzedszkola
Czy zauważyli Państwo, że niektóre dzieci uwielbiają biegać, skakać, dotykać wszystkiego wokół? Albo że inne ciągle coś wąchają, wsłuchują się w dźwięki, obracają zabawki w dłoniach i obserwują, jak się poruszają? To właśnie mogą być poszukiwacze sensoryczni – dzieci, które mają wyjątkową potrzebę doświadczania świata wszystkimi zmysłami.
Świat zmysłów – naturalne pole do odkrywania
Każdy człowiek odbiera świat poprzez zmysły: wzrok, słuch, dotyk, smak, węch, a także poprzez tzw. zmysł równowagi (przedsionkowy) i czucia głębokiego (propriocepcję).
Niektóre dzieci potrzebują jednak więcej bodźców sensorycznych niż inne, aby czuć się dobrze, skoncentrować czy odnaleźć równowagę emocjonalną. Dlatego spontanicznie szukają doświadczeń, które te bodźce im dostarczą — to właśnie „poszukiwanie sensoryczne”.
Jak rozpoznać poszukiwacza sensorycznego?
Poszukiwacz sensoryczny to dziecko, które:
często potrzebuje ruchu – lubi huśtawki, zjeżdżalnie, skakanie, turlanie się po dywanie,
dotyka różnych faktur – lubi bawić się piaskiem, ciastoliną, wodą, błotem,
nie boi się hałasu, a wręcz chętnie sam go tworzy,
jest bardzo ciekawe świata, zadaje wiele pytań, eksploruje otoczenie,
czasem ma trudność z wyciszeniem, gdy wokół dzieje się dużo.
Warto pamiętać, że poszukiwacz sensoryczny nie „robi tego specjalnie”. Jego układ nerwowy po prostu potrzebuje większej dawki bodźców, by dobrze funkcjonować.
Dlaczego to takie ważne?
Zrozumienie potrzeb sensorycznych dziecka to klucz do jego dobrostanu. Jeśli dziecko nie dostaje odpowiedniej ilości bodźców, może być niespokojne, rozdrażnione lub przeciwnie – wycofane.
Natomiast kiedy jego potrzeby są zaspokojone, potrafi lepiej się skoncentrować, spokojniej reagować i chętniej współpracować.
Jak wspierać małego poszukiwacza w przedszkolu i w domu?
W naszym przedszkolu staramy się codziennie tworzyć przestrzeń, w której dzieci mogą doświadczać świata wszystkimi zmysłami. Wykorzystujemy m.in.:
zabawy ruchowe i integracyjne,
ścieżki sensoryczne i kąciki do eksploracji,
masy plastyczne, piasek kinetyczny, wodę, farby i naturalne materiały,
muzykę i rytmikę, które rozwijają słuch oraz koordynację.
W domu również można wspierać małego poszukiwacza — poprzez wspólne gotowanie, zabawy na świeżym powietrzu, lepienie, malowanie palcami czy taniec.
Każde dziecko jest wyjątkowe
Bycie „poszukiwaczem sensorycznym” to nie problem, lecz naturalna cecha rozwojowa, która pomaga dziecku poznawać świat. Naszym zadaniem – dorosłych – jest towarzyszyć mu w tej podróży, dając mu przestrzeń do ruchu, zabawy i eksploracji.
W naszym przedszkolu każdy mały odkrywca znajdzie coś dla siebie – także poszukiwacz sensoryczny!
Bo właśnie w różnorodności tkwi magia dzieciństwa. 🌈